Vele kleintjes. Helpende hand bij crowfunding in de culturele sector

www.velekleintjes.be


Stap 1: Bepaal je doel

URL: http://www.velekleintjes.be/crowdfunding-stap-voor-stap/stap-1-bepaal-doel/
Shortlink: http://www.velekleintjes.be/?p=14

Publicatiedatum: 2015-07-01
Geraadpleegd op: 2019-03-22


1a: Bepaal waarvoor je geld inzamelt

Een fondsenwervingsactie kan je inzetten voor allerlei doelen in de culturele sector. Maar wees altijd concreet en resultaatgericht. Met crowdfunding probeer je in korte tijd een streefbedrag op te halen waarmee je een specifieke onderneming realiseert.

Je kan crowdfunden voor:

  • Projecten, zoals een tentoonstelling of het restaureren van een kunstwerk
  • Creaties, zoals het maken van een kunstwerk, een film, een boek, een game
  • Investeringen in een creatief bedrijf, bijvoorbeeld een bedrijf dat ambachtelijke meubels maakt

1b: Formuleer je geefverhaal

Bij crowdfunding wil je mensen meekrijgen en hen betrekken bij je verhaal. De relatie met je donateurs komt op de eerste plaats. Giften komen daaruit voort.

Crowdfunding begint altijd met een sterk en beknopt geefverhaal waarin de gever centraal staat. De ‘case statement’ is het verhaal waarmee je naar een sponsor of donateur stapt. Het geeft antwoord op vragen zoals:

  • Wie zijn we en wat doen we?
  • Waarom doen we dat?
  • Welke maatschappelijke impact hebben we? Hoe maakt ons project het verschil?
  • Welke middelen hebben we hiervoor nodig?
  • Met welke bijdrage kan een sponsor of donateur het verschil maken?

Leg je hart en ziel in je verhaal en zorg dat het mensen beweegt om je te steunen. Wees duidelijk en vertel precies wat je met het geld gaat doen.

Waarom geven mensen?[1]

1c: Bepaal je doelgroepen

Crowdfunding is in de eerste plaats friendraising en dan pas fundraising. Met je actie bouw je een relatie op met bestaande en nieuwe donateurs. Met crowdfunden vergroot en versterk je je achterban, die jou onder andere financieel steunt.

Hoe gerichter je mensen benadert, hoe groter je kans op succes. Daarom moet je weten wie je doelgroepen zijn. Daarvoor breng je eerst je netwerk in kaart:

  • Met wie hebben jullie regelmatig contact?
  • Wie komt er regelmatig langs?
  • Wie is er geabonneerd op de nieuwsbrief?
  • Wat zijn relevante contacten uit de persoonlijke netwerken van medewerkers of bestuurders?

Je netwerk bestaat uit individuen en groepen die dicht bij je staan of wat verder af. Je kan drie cirkels onderscheiden:

  • Groepen die dicht bij jou of je organisatie staan: daar heb je regelmatig contact mee
  • Groepen die verder weg staan: daar heb je onregelmatig of weinig contact mee
  • Groepen die jou of je organisatie nog niet kennen

Als je aan een campagne begint, zijn de mensen die jou al goed kennen de eerste schenkers. Zorg ervoor dat je weet wie dat zijn en haal de band met hen aan.

Is de eerste schil van je netwerk mee met je project? Dan kun je je beginnen richten op de andere groepen.

  • Check vooraf of je achterban positief reageert op je steunvraag.
  • Vraag aan je achterban wat je kan doen om nog beter aansluiting te vinden bij wat je (potentiële) doelgroepen belangrijk vinden.
  • Een belangrijke doelgroep zijn je eigen collega’s. Vergeet ook zeker niet je eigen management, bestuur of overheid op de hoogte te houden van je project.

Crowdfunding stap voor stap[2]
Stap 2: Vorm een team[3]
Links:
  1. Waarom geven mensen?: /?p=516
  2. Crowdfunding stap voor stap: /?p=10
  3. Stap 2: Vorm een team: /?p=21

Op deze tekst is de licentie Creative Commons Naamsvermelding – Niet-commercieel – Gelijk delen 2.0 België (CC BY-NC-SA) van toepassing. Bij het verspreiden of hergebruiken van deze tekst moet u altijd vermelden: 'Bron: www.velekleintjes.be (Vlaamse Erfgoedbibliotheek)'