1. Wat is een crowdfundingsplatform?

Voor succesvolle crowdfunding moet je veel mensen bereiken. Een online crowdfundingsplatform is de centrale spil in de communicatie met je publiek. Het ondersteunt je campagne en maakt geld inzamelen makkelijk en overzichtelijk.

Je hoeft geen gespecialiseerd platform te gebruiken. Een actie voeren via je eigen website en sociale media kan ook. Maar het is ingewikkelder en tijdrovend. Het is alleen zinvol als je er de deskundigheid en het geld voor hebt. En als je netwerk heel groot is. Anders kan je maar beter inhaken op een bestaand platform.

2. Wat biedt een crowdfundingsplatform?

De precieze dienstverlening van platforms verschilt, maar de basis is overal hetzelfde. Wat heb je minimaal nodig om aan crowdfunding te doen?

  • Bedragenteller. Elk platform toont het streefbedrag, de looptijd van de actie en een teller met de stand van de donaties en het aantal donateurs. Zo kan iedereen zien hoe de actie loopt en wat het gemiddeld gegeven bedrag is.
  • Projectbeschrijving. Waar is het geld voor nodig? Dat staat in een kort en pakkend geefverhaal met foto’s. Je zet er ook in de kijker wat mensen terugkrijgen voor hun gift. Veel platforms geven de mogelijkheid om updates te plaatsen.
  • Filmpje. Een filmpje is een manier om je geefverhaal te tonen. Je kunt mensen er op een andere manier mee raken dan met alleen tekst. Een ander voordeel: een filmpje kan je makkelijk delen. Vrijwel alle platforms laten je een filmpje uploaden.
  • Links. Het filmpje en het geefverhaal kunnen vanaf het platform gedeeld worden op sociale media. Vaak is er de mogelijkheid om een miniversie van de projectpagina te integreren op een andere website. Bijvoorbeeld op de hompage van je organisatie.
  • Digitale betaalmogelijkheden. Dé reden om een crowdfundingplaform te gebruiken: het maakt geld geven makkelijk. Er zijn mogelijkheden om via internet geld over te maken. En ze houden voor jou een lijst bij van donateurs.
  • Overzicht in categorieën. Om het publiek de weg te wijzen delen crodfundingplatforms projecten op in categorieën. Die zijn afhankelijk van de focus en de reikwijdte een platform.
  • Advies en ondersteuning. Elk platform heeft een handleiding, de ene al uitgebreider dan de andere. Vaak is er een online helpdesk en een forum, soms zijn er (online) workshops of kun je een adviesgesprek krijgen.
  • Prijs. De dienstverlening van een platform is nooit gratis. De kosten verschillen, maar meestal betaal je een startbijdrage en een percentage van het opgehaalde bedrag.
  • Overeenkomst. Platform gekozen? Dan sluit je een overeenkomst met de beheerder. Bekijk de voorwaarden goed, want zo’n contract is dwingend. Er is in België ook nog nauwelijks wetgeving over crowdfunding.

3. Welke crowdfundingsplatforms zijn er?

De afgelopen jaren is het aantal crowdfundingsplatforms enorm toegenomen. Een aantal mogelijkheden:

Een aantal Belgische crowdfundingsplatformen hebben zich verenigd in de Belgische Crowdfunding Federatie. Deze heeft als doelstelling om crowdfundingsplatformen in België te ondersteunen bij het promoten van crowdfunding en de consument op een transparante manier in te lichten van de mogelijke risico’s van crowdfunding.

Niks gevonden wat je bevalt? Kijk in deze lijst met nog meer opties.

4. Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Maak het je donateurs gemakkelijk en zorg voor zo veel mogelijk betaalopties. Platforms werken alleen met online betalingen. Die bieden allemaal wel kredietkaart en Paypal aan. Maar Belgen betalen op internet veel met hun bankkaart (via Bancontact) of met online overschrijvingen via hun eigen bank. Zulke opties zijn dus een plus.

Rekent het platform kosten of commissie voor het verwerken van online betalingen? Dan moet je daarmee rekening houden in je doelbedrag. Wat je na aftrek van de kosten overhoudt moet overeenkomen met het budget voor je project.

Sommige mensen regelen liever zelf hun overschrijving. Of geven zelfs liever contant. Bekijk op voorhand of er een manier is om de offline betalingen te laten meetellen bij de stand die het platform bijhoudt. Als de geldstromen buiten het platform onzichtbaar zijn, is je teller niet correct. Zo verlies je een deel van de spanning van een crowdfundingsactie: haal je je doelbedrag op binnen de tijdslimiet?